Jeremia 29:11: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.”

onsdag 9 november 2011


The Carpenters Are Herepredikan av Carter conlon i time sqare church.

"Det kommer en tid när Herren säger "nu är det nog".

Conlon nämner bland annat bibelord från Sakarja 1 i vers 20. I min bibel står att Herren lät Sakarja se fyra smeder. Men Carter Conlon säger istället för smeder, carpenters-snickare. Jag slog upp versen i Strongs bibellexikon och i King James översättning står det carpenters, vilket förmodligen är den översättning Conlon går efter.I andra översättningar, bland annat new international-84 står det craftsmen-hantverkare. I new living-2007 står det blacksmiths som väl är smeder.

Det hebreiska ordet är enligt strongs lexicon-charash som beskrivs som craftsmen,engraver, artifiser, blacksmith, carpenters,

Craftsmen-hantverkare är nog inte fel ord, och jesus Kristus var ju en sådan, en snickare.



Sakarja 1:18-21
Sedan lyfte jag upp mina ögon och fick då se fyra horn.

Då frågade jag ängeln, som talade med mig:"vad betyder dessa?"
Han svarade mig:"detta är de horn, som har förstrött Juda, Israel och Jerusalem."

Sedan lät Herren mig se fyra smeder(el hantverkare, snickare).

Då frågade jag:" I vad ärende har dessa kommit?" Han svarade:" De förra var de horn, som förströdde Juda, så att ingen kunde upplyfta sitt huvud;
men nu har dessa kommit för att injaga skräck hos dem och för att slå av hornen på de hednafolk som har lyft sitt horn mot Juda land till att förströ dess inbyggare."

Ordet horn på hebreiska beskrivs i strongs lexicon:From qaran; a horn (as projecting); by implication, a flask, cornet; by resembl. An elephant's tooth (i.e. Ivory), a corner (of the altar), a peak (of a mountain), a ray (of light); figuratively, power -- X hill, horn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar