avalokesitesvara (chenrezi)
som gått i pension.
Tenzin gyatso, den fjortonde Dalai Lama, anses vara den kroppsliga manifestationen av Avalokitesvara(Chenrezi), medkänslans buddha och Tibets huvudgudom.
historien om Avalokitesvara
Guyanin är en annan form och namn på Avalokesitevara
Avalokesitesvaras mantra är
"om mani padme hum", det betyder bokstavligen"om i juvel lotusen hum".
Tibetaner brukar vandra runt Dalai Lamas residens i Dharamsala i Indien och samtidigt recitera hans(Avalokesitevaras)mantra, eftersom man tror att det ska föra fördelar och välsignelse med sig.
I indiska buddist skrifter, relateras mantrat till varelser som är födda i "det rena landet"-Sukhavati-det glädjefyllda landet. Dessa varelser sägs komma upp från juvellotusen hellre än att födas på vanligt sätt.Mantrat uttrycte troligen ursprungligen en önskan om återfödelse där i juvellotusen.
Buddhan Avalokitesvara(som Dalai lama sägs vara en kroppslig manifestation av) är en av varelserna som ska ha kommit upp från juvellotusen
Den indiska lotusen som räknas för helig i hinduismen och buddismen, det är en mycket vacker blomma, men helig...nej, det finns bara en som är helig, vår Skapare och Gud i himlen.
Efter att ha tagit reda på lite om Tibets gamla historia under det teokratiska styret med lamor och munkar som styrde över folket, så undrar jag hur korkade många västerlänningar kan vara egentligen, som vurmar så enormt för gudakungen Dala Lama.
Medkänslans buddha-pyttsan, vilken lögn.
Mänskliga rättigheter i det gamla Tibet när gudakungen Dalai lama styrde
Har Dalai lama tagit avstånd från det förtryck som Tibets teokrati utövat mot sitt eget folk i historien? Nej, jag kan inte hitta något sånt på hans officiella hemsida.
citat från dalai lama angående Tibet från hans hemsida:
"In the course of upholding the Buddhist tradition in Tibet, we evolved a unique Tibetan tradition of recognizing the reincarnations of scholar-adepts that has been of immense help to both the Dharma and sentient beings, particularly to the monastic community." Inget avståndstagande där inte från medkänslans buddha, för det lidande det tibetanska folket utstått under lama-systemet.
Troligtvis ser han på saken på annat sätt , att de fattiga och förtryckta har dålig karma från tidigare liv, så de lider bara vad de förtjänar.
Mer historia
info om tibetanbuddism från boken "Introduction to tibetan buddism av John Powers
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar