Jeremia 29:11: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.”

söndag 28 april 2013

Ord för människor och inför Gud

Hur viktigt är det högt uttalade ordet?!

Citat från Kjell Sjöbergs bok "andliga vikingar":
"Då jag förkunnar är jag medveten om att jag talar både till människor och till andevärlden. Paulus visste, att han förkunnade inför Gud. "Av rent sinne förkunnar vi ordet i Kristus, inför Gud."2kor 2:17. Paulus tjänade ett evangelium, som hade blivit predikat bland allt skapat under himmelen, kol 1;23. Det finns en kosmisk dimension i förkunnelsen. Vi predikar inte bara för människor - vår förkunnelse är också en proklamation i andevärlden. Vissa gånger är jag medveten om att jag mera predikar för andevärlden än för åhörarna i bänkarna."

Hur viktigt är det högt uttalade ordet. Tittar man i bibeln kan man se att uttalade ord är viktiga där. I 1 mosebok 1 står:"Och Gud sade: Varde ljus; och det vart ljus."
i joh.1:1:"I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och Ordet är Gud."
Om inte uttalade ord hade haft betydelse skulle inte Jesus ha sagt i matt 12:32-37: "Ja, om någon säger något mot Människosonen, så skall det bliva honom förlåtet; men om någon säger något mot den helige Ande, så skall det icke bliva honom förlåtet, varken i denna tidsåldern eller i den tillkommande. 33 I måsten döma så: antingen är trädet gott, och då måste dess frukt vara god; eller är trädet dåligt, och då måste dess frukt vara dålig. Ty av frukten känner man trädet. 34 I huggormars avföda, huru skullen I kunna tala något gott, då I själva ären onda? Vad hjärtat är fullt av, det talar ju munnen. 35 En god människa bär ur sitt goda förråd fram vad gott är, och en ond människa bär ur sitt onda förråd fram vad ont är. 36 Men jag säger eder, att för vart fåfängligt ord som människorna tala skola de göra räkenskap på domens dag. 37 Ty efter dina ord skall du dömas rättfärdig, och efter dina ord skall du dömas skyldig.»

Jag vet inte vad det har för betydelse andligt sett att det nu ska ropas ut ord från koranen högt från en minaret i Sverige, men att det har en betydelse det förstår jag. Det förstår nog många muslimer också och det är därför de kände sådan glädje över det. Jag kan förstå det, vilken glädje skulle inte troende kristna känna om vi fick tillåtelse att ropa ut Guds ord från högtalare från kyrkan utöver samhället på söndagarna.

Vad ropas det då ut från minareten, ja de flesta svenskar förstår ju inte arabiska men enligt info från UR ska nedanstående vara vad som ropas ut. "Från moskéns torn, minareten, ropar böneutroparen ut kallelsen till bönen. Han ropar då:
Gud(Allah) är större
Jag vittnar att det ingen gud finns utom Gud(Allah).
Jag vittnar att Muhammed är Guds(Allahs) sändebud.
Kom till bönen.
Kom till frälsningen.
Gud(Allah) är större.
Ingen gud utom Gud(Allah).
källa: UR.se

Enligt wikipedia är Fittja moske turkiskt baserad. Nedan några länkar angående Turkiet och religionsfrihet:
Sverige måste tala klarspråk med Turkiet-europaportalen
turkiska parlmentet överväger öpnna Hagia-sophia som moske-washingtontimes
Turkiet agerar i skydd av strategiskt partnerskap
sätt hårdare press på Turkiet-Dagen
open doors-religionsfrihet i Turkiet inte självklar
tidens tecken-Turkiet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar