Jeremia 29:11: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.”

tisdag 21 februari 2012



Frid och fred -eirene och Shalom
Eirene betecknar både fredliga yttre förhållanden och sinnets jämvikt.
Hebreiska Shalom står för ett friskt, helt och oskadat tillstånd. Det kan användas om de mest skilda slag av harmoni och välgång.

Den kommande fridsfursten
Ty ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila;
och hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste. Så skall herradömet varda stort och friden utan ände över Davids tron och över hans rike;
så skall det befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet, från nu och till evig tid. HERREN Sebaots nitälskan skall göra detta.
Jesaja 9:7




Från Jesu saligprisningar
Saliga äro de fridsamma, ty de skola kallas Guds barn.
matteus 5:9

Petrus tal om hedningarna
Det ord som han har sänt till Israels barn för att genom Jesus Kristus, som är allas Herre, förkunna det glada budskapet om frid, det ordet kännen I, den förkunnelse som gick ut över hela Judeen, sedan den hade begynt i Galileen efter den döpelse Johannes predikade -- förkunnelsen om Jesus från Nasaret och om huru Gud hade smort honom med helig ande och kraft, honom som vandrade omkring och gjorde gott och botade alla som voro under djävulens våld;
för Gud var med honom.
apostlagärningarna 10:36-39




Herren till Abram
Men du själv skall gå till dina fäder i frid och bliva begraven i en god ålder
1mosebok 15:15

Aftonbön i nöd
I frid vill jag lägga mig ned, och i frid skall jag somna in, ty du, HERRE, låter mig bo avskild och i trygghet.
psaltaren 4:9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar