Jeremia 29:11: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.”

lördag 16 april 2011

Frälsaren

Vad är det som gör att svenskar ger så enormt mycket uppmärksamhet till denne
tibetanske ledare som kallar sig själv marxist-buddhist.
Vad är det man förväntar sig att få höra av honom?
Dalai lama som pojke.

Jag var på biblioteket i fredags och då såg jag en affish som satts upp i biblioteket om att Dalai Lamas tal på Södertörns högskola skulle sändas på storbildsskärm i någon lokal där i samhället. Och det är förmodligen inte det enda stället som hans tal skulle sändas på storbildsskärm.

Vad är det man förväntar sig av honom?

Han bemöts som en messiasgestalt,välkommen "ers helighet" och det skrivs om att medmänskligheten personifierad är på besök.
För mej framstår det som ett sjukt påstående. På Individuell medmänniskas hemsida har man som rubrik just att "Snart kommer medmänskligheten till Sverige"????
Menar de då att Dalai lama är mer medmänsklig än alla som arbetar på olika sätt för svaga och utsatta i Sverige, t ex frälsningsarmen med flera.
Och hur mycket gör egentligen Lama i praktiken, förutom att åka runt och tala.




Det här är Palden Lhamo, den kvinnliga "skyddsande" av den "heliga" sjön Lhamo lat-so, som lovade den förste Dalai lama -Gendrup Drup, i en av hans visioner att hon skulle "skydda reinkarnations-linjen för Dalai lamorna".
Jag ryser när jag ser henne, hon är allstå den som skulle vaka över att rätt person blir Dalai lama.
För mej ser det ut som hon kommer direkt från den brinnande helvetessjön, som är sparad för djävulen och hans änglar.

En orsak till att man ser upp till Dalai lama så mycket är nog att människor verkligen längtar efter en frälsare, någon som står högre än de själva och som kan hjälpa dem i deras svaghet.

Men den frälsaren finns bara i Jesus Kristus, Guds son, som idag är uppstånden från det döda och sitter på faderns högra sida, vår överstepräst som ber för oss och som kommer tillbaka när Fadern bestämt det.



Jag tycker inte illa om Dalai lama som person, och min bön är att Gud, himlens och jordens skapare skulle tala till och beröra Dalais hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar