Jeremia 29:11: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.”

söndag 10 april 2011

syndafloden


Jag är inne på Jobs bok i min GT bibelläsning,kapitel 22 har jag kommit till.
I kapitlet talar Jobs "vän" Elifas till honom.Enligt vad jag läst och hört någonstans, kommer tyvärr inte ihåg vart, så skulle jobs bok vara den allra äldsta bibelboken.
Jag undrar om Elifas, när han talar i vers 15-17, talar om människorna som levde före syndafloden, när han säger:

"Vill du hålla dig på forntidens väg,där fördärvets män gick fram,
de män, som rycktes bort, innan deras tid var ute,
och såsom en ström flöt deras grundval bort, de män som sa till Gud:
"Vik ifrån oss",
För vad skulle den Allsmäktige kunna göra dem?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar