Jeremia 29:11: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.”

onsdag 4 maj 2011

Hållbara städer

En modell av flytande hållbara städerna "Harvest city" och Noah.

Boston Architects Envision Floating Cities by NTDTV

Jag ser faktiskt likheter mellan modellerna av de moderna hållbara städerna "harvest city" och "Noah", och de forntida mesopotamiska städerna. Jag har studerat lite om det forntida mesopotamien för eget intresse, både i historieböcker och på internet.
I videon nedan så har man gjort en dataanimerad rekonstruktion av den forntida staden Ur i mesopotamien, och jag tycker det finns vissa likheter.
Kanalbyggande och bevattningssystem var viktigt i de forntida mesopotamska städerna också för att inte skördarna skulle bli förstörda av översvämning. Det stora templet i form av en zikkurat höjde sig över resten av bebyggelsen.
Kan de här moderna modellerna av hållbara städer vara planering för ett nytt Babylon, där den största religionen är en ekologisk Gaia-religion med alla nutida religioner under ett paraply eller pyramid.
Det kanske kan tyckas vara inbillning att det skulle vara det, men inte heller omöjligt anser jag.

pyramidbygge i paris?, som ska generera elekticitet
plan på pyramidjordbruk



Ur i forntida mesopotamien



kanal-och-bevattningssystem i forntida Mesopotamien


en video om det forntida Babylon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar