Jeremia 29:11: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.”

söndag 22 maj 2011

Muren som skiljer


Såg något nytt idag då jag läste Bibeln, som jag inte sett förut. Läste i Hesekiel kapitel 43 om templets omgivningar. En ängel mäter templet och tempelområdet, det förstår jag egentligen inte varför och vilken betydelse det har.
Men i vers 20 står:Åt alla fyra sidorna mätte han platsen. Den var omgiven av en mur som utefter platsens längd höll femhundra stänger och utefter dess bredd femhundra stänger. Och den skulle skilja det heliga från det som inte var heligt.

Muren skulle skilja det heliga från det som inte var heligt.
Jag tänker på det som står i nya testamentet att den troendes kropp är ett tempel åt den helige Ande, 1 kor.6:19.
Är Jesu blod, som renar oss från synd, tillsammans med Guds levande ord och bön vår mur av beskydd då, som skiljer det heliga från det från det som inte är heligt. Då kan man förstå varför det är så viktigt att läsa bibeln, be i anden och med förståndet så att inte muren börjar ramla sönder, och det som är oheligt tar sig igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar