Jeremia 29:11: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.”

fredag 27 maj 2011

Tron-fast tillförsikt

I hebreerbrevet 11.1 står:men tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas,
en övertygelse om ting, som man inte ser.

Abraham kallas trons fader,romarbrevet 4:16 säger: Därför måste det bero på tro, för att det skulle vara av nåd, så att löftet kunde bli beståndande för all hans säd, inte bara för de som tillhörde lagens folk, utan också för de som bara hade Abrahams tro.
20-22. Abraham tvivlade inte på Guds löfte i otro, utan blev fastmer starkare i sin tro;
för han ärade Gud och var fullt viss om att vad Gud lovat, det var han också mäktig att hålla. Därför räknades det honom också till rättfärdighet.


Abraham fick ett personligt ord från Herren att tro på och handla efter:Och Herren sa till Abram:"Gå ut ur ditt land och från din släkt och från din faders hus, bort till det land jag ska visa dig. så ska jag göra dig till ett stort folk;
jag ska välsigna dig,och den som förbannar dig ska jag förbanna, och i dig ska alla släkter på jorden bli välsignade."
Och Abram gick iväg, som Herren hade sagt till honom, och Lot gick med honom. Och Abram var sjuttiofem år gammal, när han drog ut från Haran.1 mosebok 12:1-4.


Herren lät honom också få bilder av vad han skulle få, en bild av löftetOch Herren sa till Abram, sedan lot hade skilt sig från honom:"lyft upp dina ögon och se från den plats, där du står, mot norr och söder och öster och väster.
för hela det land, som du nu ser, ska jag ge åt dig och din säd för evig tid.
1 mosebok 13:14-16

Och Herren förde Abram ut och sa:"Skåda upp till himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem." Och han sa till honom:"Så ska din säd bli."
Och Abram trodde på Herren;
och herren räknade honom det till rättfärdighet.1 mosebok 15:5-6.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar